26/6 - 27/6 Palas de Rei - Santiago

27 juni 2009 - Santiago de Compostela, Spanje

26/6 Palas de Rei - Santiago (88km)
Laatste fietsdag. Half acht op de fiets. Koud, zwaar bewolkt, koffie en brood in Melide. En ja, hoor, daar staat opeens Andreu voor de deur van het cafe. Buen Camino! Hij heeft onze fietsen zien staan... Regen! Regenjacks aan. Klimmen en dalen. Een prachtige route met veel eucalyptusbossen. Ik weet niet hoe het komt, maar ik durf wat ¨ongeremder¨ de afdalingen te nemen. Het zal de heerlijke geur van eucalyptus wel zijn (mis de koala´s in de bomen...) In Galisia zie je vaak horreos, kleine hokjes op palen waar graan in bewaard wordt, zodat het kruipend ongedierte er niet bij kan. Een prachtige route. Als we door Azua rijden zwaait het Oostenrijkse echtpaar naar ons. Even een praatje. We rijden een stuk om, om de drukke hoofdweg naar Santiago te mijden. Tot aan Touro is het regenjas aan, regenjas uit. Maar dan breekt de zon door: heerlijk! Nog wel wat fris, maar met al dat klimmen kunnen we zonder jas fietsen. Als we ergens wat willen gaan drinken, zit daar ook het Oostenrijkse echtpaar; hun kaart klopt niet en zij zijn bang dat ze verkeerd gereden zijn... Nog 19km naar Santiago! Zij fietsen met ons mee naar de eindbestemming. Veel klimmen. En eindelijhk, daar zien we Santiago in de verte. Even later, in de zon, een foto voor het plaatsnaambord .... Wel heel bijzonder en een beetje emotioneel. WE DID IT!!! Na een kwartier fietsen door nieuw-Santiago plus een stukje oud (totaal 100.000 inwoners) staan we dan in hartje Santiago. Meteen komen de vader en de zoon uit Oudenbosch (ik dacht eerst Oudewater ....) naar ons toe. Zij zijn gisteren aangekomen en zij weten wel een onderkomen voor ons. Vanavond nog op een klein kamertje, maar morgen bij hun in de hostel, met grote kamer. We zien nog meer bekenden van onderweg: Joke en Leo en de Italianen. ´t Is een beetje thuiskomen ..... Spullen op de kamer gezet en nu onze credential (getuigschrift) halen. Lange rij wachtenden voor ons. Oh, daar zijn de Noren ook. Na een uur in de rij en dan krijgen we het bijbehorende papiertje. Een bezoek aan de cathedraal, en ja daar is Anreu. Met hem en met Wim en John (de vader en zoon) gaan we aan het bier en aan de Pulpa (inktvis) Nog voor half 8 naar het reisburo; er zijn nog 2 plekken voor de 30e vrij en we boeken maar meteen voor de vlucht met Iberia om half twee ´s middags. Douchen en weer de stad in. Een beetje op verkenning ... Nog wat gedronken met Gerti en Eduard (het Oostenrijkse echtpaar) Eten en een rondwandelingetje en dan is het half twaalf. Bedtijd. Al die indrukken. We zijn er na ruim vier weken hard werken en bijna 2700km op de teller. alles even laten bezinken ....
27/6 Santiago
We hebben zeker niet de rustigste plek van de stad gekregen. Het uitgaansrumoer duurde tot in de vroege ochtend, daarna een serenade van kattengejank, vervolgens kwam de stadsschoonmaakploeg in aktie met groot materieel. Bij elke keer omdraaien, kraakte het bed zo ontzettend, dat als je in slaap was, wel weer wakker werd. Enfin, acht uur! Douchen, spullen alvast inpakken en op zoek naar een plek om te ontbijten. ´t Is ook een grote pelgrimsfamilie, want daar waar we naar binnen gaan, zitten Wim en John ook te eten. Voor we naar de Pelgrimsmis gaan, zien we Rob ergens aan de koffie. Hij nodigt ons uit om met hem koffie te drinken. Ervaringen uitgewisseld. In de cathedraal is het zo vol dat we moeten staan. Wel een hele belevenis zo´n pelgrimsmis. Maar het meest spectaculaire is toch wel het ernorme zwiepen van het gagantisch zilveren wierrookvat! Geweldig. We ontmoeten weer veel bekenden, maar gaan toch eerst onze spullen verhuizen naar een betere plek. Jongens, blijf nog even bij ons om Santiago mee te maken. Er is genoeg te beleven. We houden jullie op de hoogte!

20 Reacties

  1. Jannie Wiessenberg:
    27 juni 2009
    Wat een geweldige prestatie! Geniet nog een poosje. Wij komen net terug van Ameland. Ook heerlijk genoten. tot gauw.
  2. jan en janny hup:
    27 juni 2009
    Wat ontzettend goed van jullie dat je dat gedaan hebt 2700 km. het is niet niks, wat heel belangrijk is gezond zonder ongelukken jullie doel bereikt, wij wensen jullie een heerlijke van uitrusten en nog meer genieten, Gefeliciteerd van ons en wij hebben mee genoten van jullie verslagen. Liefs van ons. DOEI.
  3. Hilde:
    27 juni 2009
    Dear H & H, Yesterday I got an smsje from Marije to say that you had arrived, I did send you a smsje but don't know if you received it. I rang Henk-jan as I needed to talk to someone, as you say it's very emotional ( for some of us here also) then to-day I saw Nynke who was also very happy for you both.Enjoy the next few days , also from the people you have met on your travels and I will see you on Tuesday. (can't wait) Big hug, Hilde.XX
  4. Wil & Marijke Willemse:
    27 juni 2009
    yes, H&H did it
    Van harte gefeliciteerd met jullie geweldige PRESTATIE.
    En dan te bedenken dat jullie weinig training Km’s in de benen hadden.
    Goed hoor, even een paar dagen afkicken en genieten en dan weer op de “O NEE” lekker in het vliegtuig huiswaarts.
    Tot Gauw Wil & Marijke
  5. Piet & Riet:
    27 juni 2009
    Gefeliciteerd jullie hebben het gehaald!!
    Wat een gewelige prestatie, we hebben erg met jullie mee geleefd en genoten van de reis verslagen.
    Zal wel even wennen zijn, want ik keek elke dag even of er nog nieuws was van de pelgrims onderweg naar Santiago.
    Maar jullie zijn er! Geniet er van en we zien elkaar binnenkort bij de bbq
    Groeten Piet en Riet
  6. Jan en Jenny Toonstra:
    27 juni 2009
    Gefeliciteerd Hetty en Henk. Je hebt het gefikst. Een geweldige prestatie. Geniet nog maar even van Santiago en rust lekker uit. Je moet zo weer naar huis. We spreken elkaar dan wel weer. Opgeteld kwam ik op 2629 kilometers. Klopt dat een beetje? Het is jullie eigen opgave nl. Veel plezier samen en een behouden thuiskomst. We zullen jullie verhalen verder volgen. Gr. van Jan en Jenny.
  7. ineke cleveringa:
    27 juni 2009
    Fantastisch!!!!! Jullie hebben het gehaald. Wat een prachtige reisverslagen. Heb er erg van genoten.

    Lieve Hetty en Henk nog even genieten in Santiago en dan de fietsen in de plane.
    Tot gauw.
    gr. liefs ineke cleveringa
  8. Martinus Willems:
    27 juni 2009
    Gefeliciteerd !! het eindoel gezond en wel gehaald. Wat een prestatie !! Geniet maar lekker van jullie welverdiende rust en van al die pelgrims om je heen.
    Gr. van Martinus.
  9. René:
    27 juni 2009
    Gefeliciteerd!! Prachtig.
  10. André en Alie:
    28 juni 2009
    Lieve Henk en Hetty. Geweldig, jullie zijn er!! GEFELICITEERD! Bedankt voor het "meefietsen" aan de hand van de prachtige verslagen. Geniet nog even in Santiago! Een goede reis terug en tot gauw!!!
    Liefs Alie en André
  11. Nelleke en Andy:
    28 juni 2009
    Hello Henk and Hetty
    Congratulations for the achievement on such a very special journey. I am sure , when I say, everyone will miss your day to day experiences so beautifully detailed in Hetty's writing (sorry Henk).
    Relax now and enjoy the rest.

    Love Nelleke and Andy
  12. frits kok:
    28 juni 2009
    GEFELICITEERD !!!! Knap gedaan !
    Jammer dat jullie nu zo'n matige accommodatie toegewezen hebben gekregen . Destemeer een reden om je te verheugen op de thuiskomst in jullie eigen vertrouwde omgeving en "mandje"!
    Straks - tijdens de terugreis met IBERIA kunnen jullie - om in wielertermen te spreken - "de benen mooi stil houden".
    Geniet nog even van julie verblijf ,een
    goede thuisvlucht en tot ziens in Santiago de Nunspeet .
    Groetjes An en Frits
  13. Nynke:
    28 juni 2009
    nou, dinsdag een klein feestje hoor! paps en mams weer terug :) ik heb jullie enorm gemist en kan wel weer een stevige knuffel gebruiken! en jullie ook natuurlijk..
    KUS
  14. Oom Bart& Tante Jo:
    28 juni 2009
    Wat een geweldige prestatie!Jullie zijn er!!!
    We hebben genoten van de reisverslagen;hadden het gevoel dat we meefietsten...Maarrr zèlfDOEN!!! is
    NATUURLIJK het allermooiste.
    Welkom weer in ons goede NEDERLAND!
    Liefs van Oom Bart&Tante Jo.
  15. albert en ineke prins:
    28 juni 2009
    hallo henk en hetty, hebben met veel plezier jullie reisverslag gelezen, wat een GEWELDIGE prestatie en wat zullen jullie met plezier en trots terug kijken op deze tocht, groet albert en ineke
  16. Hilly en Chiel,:
    28 juni 2009
    FANTASTISCH!!!!Nu nog lekker even genieten van alle mooie momenten om je heen en dan weer terug, met de bijzondere verhalen, naar het gezinnetje en je kleinkind. Goede reis en zeker tot horens.
  17. Hans en Lia:
    28 juni 2009
    Geweldig,gefeliciteerd wat een prestatie.
    Ik heb genoten van jullie reis. Maar geniet even van de rust. Sorry dat ik het nu pas lees. Een fijne thuis komst en tot gauw. Liefs Lia.
  18. Henny Prins:
    28 juni 2009
    Hoi Henk en Hetty
    Gefeiciteerd!!!! Geweldig dat jullie dit hebben gedaan geniet van Santiago en de terug reis en het THUIS komen.
    groet Henk en Henny
  19. magda:
    29 juni 2009
    lieve hetty en henk,
    van harte gelukgewenst met deze geweldige prestatie.en bedankt voor de leuke verslagen,heb er van genoten !!
    hartelijke groeten magda
  20. annemieke:
    29 juni 2009
    GEWELDIG en ik neem diep mijn hoed voor jullie af!!!!
    Gelukkeig dat jullie zonder al te veel gekkigheid aangekomen zijn. en hoe is dat nu zonder fietsen kijken en rondlopen? Morgen een hele goeie thuisreis en blijf vooral lang nagenieten.
    Dikke kus Mieke