26/6 - 27/6 Palas de Rei - Santiago
27 juni 2009 - Santiago de Compostela, Spanje
26/6 Palas de Rei - Santiago (88km)
Laatste fietsdag. Half acht op de fiets. Koud, zwaar bewolkt, koffie en brood in Melide. En ja, hoor, daar staat opeens Andreu voor de deur van het cafe. Buen Camino! Hij heeft onze fietsen zien staan... Regen! Regenjacks aan. Klimmen en dalen. Een prachtige route met veel eucalyptusbossen. Ik weet niet hoe het komt, maar ik durf wat ¨ongeremder¨ de afdalingen te nemen. Het zal de heerlijke geur van eucalyptus wel zijn (mis de koala´s in de bomen...) In Galisia zie je vaak horreos, kleine hokjes op palen waar graan in bewaard wordt, zodat het kruipend ongedierte er niet bij kan. Een prachtige route. Als we door Azua rijden zwaait het Oostenrijkse echtpaar naar ons. Even een praatje. We rijden een stuk om, om de drukke hoofdweg naar Santiago te mijden. Tot aan Touro is het regenjas aan, regenjas uit. Maar dan breekt de zon door: heerlijk! Nog wel wat fris, maar met al dat klimmen kunnen we zonder jas fietsen. Als we ergens wat willen gaan drinken, zit daar ook het Oostenrijkse echtpaar; hun kaart klopt niet en zij zijn bang dat ze verkeerd gereden zijn... Nog 19km naar Santiago! Zij fietsen met ons mee naar de eindbestemming. Veel klimmen. En eindelijhk, daar zien we Santiago in de verte. Even later, in de zon, een foto voor het plaatsnaambord .... Wel heel bijzonder en een beetje emotioneel. WE DID IT!!! Na een kwartier fietsen door nieuw-Santiago plus een stukje oud (totaal 100.000 inwoners) staan we dan in hartje Santiago. Meteen komen de vader en de zoon uit Oudenbosch (ik dacht eerst Oudewater ....) naar ons toe. Zij zijn gisteren aangekomen en zij weten wel een onderkomen voor ons. Vanavond nog op een klein kamertje, maar morgen bij hun in de hostel, met grote kamer. We zien nog meer bekenden van onderweg: Joke en Leo en de Italianen. ´t Is een beetje thuiskomen ..... Spullen op de kamer gezet en nu onze credential (getuigschrift) halen. Lange rij wachtenden voor ons. Oh, daar zijn de Noren ook. Na een uur in de rij en dan krijgen we het bijbehorende papiertje. Een bezoek aan de cathedraal, en ja daar is Anreu. Met hem en met Wim en John (de vader en zoon) gaan we aan het bier en aan de Pulpa (inktvis) Nog voor half 8 naar het reisburo; er zijn nog 2 plekken voor de 30e vrij en we boeken maar meteen voor de vlucht met Iberia om half twee ´s middags. Douchen en weer de stad in. Een beetje op verkenning ... Nog wat gedronken met Gerti en Eduard (het Oostenrijkse echtpaar) Eten en een rondwandelingetje en dan is het half twaalf. Bedtijd. Al die indrukken. We zijn er na ruim vier weken hard werken en bijna 2700km op de teller. alles even laten bezinken ....
27/6 Santiago
We hebben zeker niet de rustigste plek van de stad gekregen. Het uitgaansrumoer duurde tot in de vroege ochtend, daarna een serenade van kattengejank, vervolgens kwam de stadsschoonmaakploeg in aktie met groot materieel. Bij elke keer omdraaien, kraakte het bed zo ontzettend, dat als je in slaap was, wel weer wakker werd. Enfin, acht uur! Douchen, spullen alvast inpakken en op zoek naar een plek om te ontbijten. ´t Is ook een grote pelgrimsfamilie, want daar waar we naar binnen gaan, zitten Wim en John ook te eten. Voor we naar de Pelgrimsmis gaan, zien we Rob ergens aan de koffie. Hij nodigt ons uit om met hem koffie te drinken. Ervaringen uitgewisseld. In de cathedraal is het zo vol dat we moeten staan. Wel een hele belevenis zo´n pelgrimsmis. Maar het meest spectaculaire is toch wel het ernorme zwiepen van het gagantisch zilveren wierrookvat! Geweldig. We ontmoeten weer veel bekenden, maar gaan toch eerst onze spullen verhuizen naar een betere plek. Jongens, blijf nog even bij ons om Santiago mee te maken. Er is genoeg te beleven. We houden jullie op de hoogte!
Van harte gefeliciteerd met jullie geweldige PRESTATIE.
En dan te bedenken dat jullie weinig training Km’s in de benen hadden.
Goed hoor, even een paar dagen afkicken en genieten en dan weer op de “O NEE” lekker in het vliegtuig huiswaarts.
Tot Gauw Wil & Marijke
Wat een gewelige prestatie, we hebben erg met jullie mee geleefd en genoten van de reis verslagen.
Zal wel even wennen zijn, want ik keek elke dag even of er nog nieuws was van de pelgrims onderweg naar Santiago.
Maar jullie zijn er! Geniet er van en we zien elkaar binnenkort bij de bbq
Groeten Piet en Riet
Lieve Hetty en Henk nog even genieten in Santiago en dan de fietsen in de plane.
Tot gauw.
gr. liefs ineke cleveringa
Gr. van Martinus.
Liefs Alie en André
Congratulations for the achievement on such a very special journey. I am sure , when I say, everyone will miss your day to day experiences so beautifully detailed in Hetty's writing (sorry Henk).
Relax now and enjoy the rest.
Love Nelleke and Andy
Jammer dat jullie nu zo'n matige accommodatie toegewezen hebben gekregen . Destemeer een reden om je te verheugen op de thuiskomst in jullie eigen vertrouwde omgeving en "mandje"!
Straks - tijdens de terugreis met IBERIA kunnen jullie - om in wielertermen te spreken - "de benen mooi stil houden".
Geniet nog even van julie verblijf ,een
goede thuisvlucht en tot ziens in Santiago de Nunspeet .
Groetjes An en Frits
KUS
We hebben genoten van de reisverslagen;hadden het gevoel dat we meefietsten...Maarrr zèlfDOEN!!! is
NATUURLIJK het allermooiste.
Welkom weer in ons goede NEDERLAND!
Liefs van Oom Bart&Tante Jo.
Ik heb genoten van jullie reis. Maar geniet even van de rust. Sorry dat ik het nu pas lees. Een fijne thuis komst en tot gauw. Liefs Lia.
Gefeiciteerd!!!! Geweldig dat jullie dit hebben gedaan geniet van Santiago en de terug reis en het THUIS komen.
groet Henk en Henny
van harte gelukgewenst met deze geweldige prestatie.en bedankt voor de leuke verslagen,heb er van genoten !!
hartelijke groeten magda
Gelukkeig dat jullie zonder al te veel gekkigheid aangekomen zijn. en hoe is dat nu zonder fietsen kijken en rondlopen? Morgen een hele goeie thuisreis en blijf vooral lang nagenieten.
Dikke kus Mieke